تفاوت میلگرد ساده و آجدار
نوشته شده توسط : بهار بیگی

مطلب مرتبط: تفاوت فنس گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

میلگرد ساده چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت میلگرد ساده و آجدار بهتر است به معرفی این دو نوع میلگرد بپردازیم. میلگردهای ساده نوعی از میلگرد هستند که نمایی صاف و صیقلی دارند. به عبارت بهتر، میلگردها ساده دارای هیچگونه آجی روی سطح خارجی خود نیستند. این نوع از میلگردها برای افزایش مقاومت کششی بتن و به صورت محدود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. میلگردهای ساده، در قطرهای متفاتی بین 6 تا 200 میلی متر و به طول 6 یا 12 متر تولید و به بازار عرضه شده و هر کدام، کارایی خاص خود را دارند. جالب است بدانید که میلگردهای ساده در مقایسه با سایر میلگردها از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده و به همین علت هم در دسته فولادهای نرم قرار می گیرد.

 

میلگرد آجدار چیست؟

این نوع میلگرد، دارای آج است و آج آن‌، به‌صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی‌شکل و یا مرکب است و درصد کربن، سختی و قابلیت خم‌پذیری‌شان باهم متفاوت است. میلگردهای A3، A2 و A4 از این نوع میلگردها هستند. یکی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که میلگردهای آجدار عمدتاً در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. همچنین از میلگرد آجدار برای تولید چندین نوع محصول میانی ازجمله: خاموت، سنجاقی، رکابی، عصایی و زیگزاگ استفاده می‌شود که این محصولات در مراحل مختلفِ مسلح کردن بتن کاربرد دارند.

 


 

قیمت میلگرد ساده در سایت آهن دپو

قیمت میلگرد آجدار درسایت آهن دپو


 

 

فرق میلگرد ساده و آجدار

در این بخش به بیان فرق میلگرد ساده و آجدار از جهات مختلف مانند: کاربرد و قیمت خواهیم پرداخت. 
 
از تفاوت های اولیه این میلگردها می‌توانیم به ابعاد، کاربرد و قیمت آنها اشاره کنیم. این سه میلگردی که نام میبریم از پرکاربردترین انواع میلگرد هستند. (میلگرد 8، میلگرد 14، میلگرد 16)

 

کاربرد انواع میلگرد

میلگردهای ساده و آجدار از لحاظ کاربرد نیز تفاوت های زیادی دارند. به طور کلی، میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می‌روند. این در حالی است که میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند. به عنوان مثال میلگردهای ساده برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ، انواع پیچ و مهره و برخی از اتصالات صنعتی به کار می روند. همچنین این نوع میلگرد در آهنگری و جوشکاری نیز کاربرد دارد؛ چراکه برش و خم کردن آن نسبت به سایر انواع میلگردها ساده تر است. از میلگردهای ساده به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی و به عنوان میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک نیز استفاده می شود. بهتر است بدانید که استفاده از میلگرد ساده در سازه های سنگین توصیه نمی شود. 

 

روش تولید میلگرد ساده و آجدار

روش تولید میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقریبا مشابه است. تنها فرق میلگرد ساده و آجدار در مرحله شکل دهی آن هاست. برای تولید این نوع از میلگردها، ابتدا شمش های مورد نظر را در کوره های مخصوص با حرارت 1100 درجه سانتی گراد قرار داده و سپس با کمک جریان آب برای نورد آماده می شوند. این شمش ها، مرحله پخت را در کوره و پس از اینکه به دمای مورد نظر رسیدند، طی می کنند. مرحله بعدی سایزدهی و قالب بندی میلگردهاست. در مرحله قالب بندی، فرق میلگرد ساده و آجدار مشخص می شود. در این مرحله، میلگردهای ساده داخل قالب قرار گرفته و آجدار می شوند.

source: تفاوت میلگرد ساده و آجدار

 





:: برچسب‌ها: تفاوت میلگرد ساده و آجدار , میلگرد ساده چیست , میلگرد آجدار چیست , فرق میلگرد ساده و آجدار , کاربرد انواع میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: